‘Het is niet de bedoeling dat er de komende tijd veel moet gebeuren’

Jorinke Vos 18-10-2018 0 reacties

De verbreding van de A27/A1 is bijna afgerond. Komend jaar breekt er voor aannemerscombinatie 3Angle een nieuwe fase aan: de beheer- en onderhoudsfase. Hiervoor heeft Rijkswaterstaat met 3Angle een contract van 25 jaar afgesloten.

Assetmanager Mario Boeren van 3Angle: “De kwaliteit van deze nieuwe weg is zo hoog dat we het zonder problemen aandurven voor een lange periode het beheer op ons te nemen.” Boeren is, tijdens de beheer- en onderhoudsfase, het aanspreekpunt voor Rijkswaterstaat. Het belangrijkst is dat wegebruikers, na alle hinder rondom de verbreding, zo min mogelijk van het beheer en onderhoud merken. De focus ligt de komende tijd vooral op inspectie. “Het is niet de verwachting dat er de komende maanden iets moet gebeuren. Het asfalt en de geluidsschermen zijn splinternieuw, die gaan dus wel even mee.” 

Twee keer per week checken
Martijn van Lieshout is onderhoudsmanager voor de A27/A1 en vult aan: “Bij inspectie moet je denken aan zaken als het monitoren van de toestand van het asfalt, de openbare verlichting en dynamische verkeersmanagementsysteem (matrixborden, camera’s). Dit gaat automatisch via storingssystemen. Een medewerker van 3Angle inspecteert ook twee keer per week vanaf de vluchtstrook of alles werkt zoals het hoort. Verder checken we periodiek de verkeerssystemen. Dat wil zeggen dat we in de kasten langs de weg kijken naar mogelijke storingen. Daar merken weggebruikers niets van. Wij zijn amper op de weg, alleen als er bijvoorbeeld een los voorwerp op ligt. Ook als een voertuig stilstaat op de weg, komen we op aangeven van de weginspecteur  met een tijdelijke afzetting of herstellen we met spoed een schade.”

Ook aandacht voor de beplanting
Naast de technische zaken letten we bij het beheer ook op de beplanting. Een belangrijk aspect bij de verbreding van de A27/A1. We onderhouden het groen dat wordt aangeplant. Mocht het onverhoopt niet aanslaan dan vervangen wij het. Voor het snoeien van die planten en het maaien van de bermen zijn wij ook verantwoordelijk.” Van Lieshout: “Dat stemmen we af op de seizoenen. Zo snoeien we bijvoorbeeld niet tijdens het broedseizoen. Het maaien van de bermen doen we altijd ’s nachts, want dan is er niet veel verkeer op de weg. Soms zal er een snelheidsbeperking gelden. De omgeving heeft hier geen last van dankzij de geluidsschermen, dat weten we uit ervaring. Om de omgeving netjes te houden, onderhouden we uiteraard ook de delen achter de geluidschermen en de watergangen. Daarnaast verwijderen we graffiti op geluidsschermen wanneer deze aanstootgevend is. Ons doel is om de omgeving van de weg zo groen mogelijk te houden met de voorwaarde dat het veilig blijft.” 

0  reacties