Slim bouwen: 3 smallere rijstroken voorkomt opstoppingen

Jorinke Vos 30-06-2017 0 reacties

Samen met aannemerscombinatie 3Angle doet Rijkswaterstaat er alles aan om de hinder tijdens werkzaamheden voor weggebruikers en de omgeving zoveel mogelijk te beperken. Zo gebruiken we voor de A27 en de A1 slimme bouwmethodes. In dit artikel bespreken we de 3x90-maatregel.

Het eerste wat de weggebruikers merken van de wegwerkzaamheden is de zogenoemde ‘3x90-maatregel’. Om direct te zorgen voor een betere doorstroming, rijdt het verkeer  in het desbetreffende werkvak vanaf de start van de werkzaamheden op 3 smallere rijstroken met een maximum snelheid van 90 kilometer per uur.

Doorwerken én doorrijden

Johan Feld, verkeersmanager Rijkswaterstaat: ‘Door 3 rijstroken te maken, kunnen er meer auto’s per uur langs het werkvak rijden. Dit bevordert de doorstroming. Meestal start de aannemer op de plek waar de aanleg het langst duurt. Dan gebeuren de werkzaamheden veelal op de vluchtstrook. Hierdoor zijn er minder rijstroken en dus minder capaciteit beschikbaar.’ Verder werken we ‘stroomopwaarts’ om opstoppingen te voorkomen. Feld legt uit: ‘Stroomopwaarts betekent niets anders dan ‘tegen het verkeer in werken’. Dit betekent dat wanneer een wegvak klaar is de weggebruikers op de nieuwe rijstroken met een vluchtstrook direct 120 of 130 km/h rijden. Het stuk dat we al hebben verbreed, wordt op deze manier steeds groter. Ook dit bevordert de doorstroming.

 

Op de A27 starten de wegwerkzaamheden vanaf Utrecht-Noord tot aan aansluiting Bilthoven en bij de aansluiting Hilversum tot aan het knooppunt Eemnes. Op de A1 starten de wegwerkzaamheden tussen de aansluitingen Soest en Eembrugge.

 

Minder sluipverkeer

De slimme bouwmethode heeft ook voordelen voor omwonenden. ‘Bij werkzaamheden en afsluitingen bestaat altijd de kans dat automobilisten lokale wegen kiezen om mogelijke drukte te vermijden. Dit is hinderlijk voor bewoners. Met de 3x90-maatregel maken we het aantrekkelijk voor weggebruikers om de rijkswegen te blijven gebruiken, omdat de extra reistijd beperkt blijft. Het gevolg is dat het sluipverkeer met al zijn negatieve effecten afneemt. Zo behouden we de bereikbaarheid van woningen en bedrijven.’

 

Veiligheid voorop

‘Elke snelheid heeft zijn eigen ideale rijstrookbreedte. Weggebruikers hoeven dus niet bang te zijn dat de rijstroken ‘te krap’ zijn. Zelfs vrachtwagens passen op de middelste baan.’ Ook is er links en rechts genoeg ruimte om iets uit te wijken. Eén nadeel is er wel: er is geen vluchtstrook. ‘Om pechgevallen op te vangen, is er elke kilometer een pechhaven en staan er bergers paraat. Verder hangen er matrixborden boven de weg en zijn er camera’s geïnstalleerd waarmee de wegverkeersleiders in de verkeerscentrale een extra oogje in het zeil houden. Mocht er iets gebeuren, dan kunnen we direct ingrijpen en bijvoorbeeld een rijstrook afsluiten. Zo kan het incident snel en veilig worden opgelost. ‘Natuurlijk blijft het belangrijk om je aan de maximumsnelheid te houden en goed op te blijven letten. Door de werkzaamheden kunnen op- en afritten en weefvakken langer, korter of gewoon anders zijn dan normaal. Hou ook daar rekening mee,’ aldus Feld.

0  reacties