Fietsbrug Zwaluwenberg gesloopt

Jorinke Vos 09-10-2017 0 reacties

Afgelopen weekend heeft aannemerscombinatie 3Angle de fietsbrug Zwaluwenberg gesloopt. Daardoor was de A27 tussen Utrecht-Noord en knooppunt Eemnes afgesloten. De fietsbrug wordt vervangen omdat de constructie niet meer voldoende veilig is voor toekomstig gebruik en te smal is voor de verbrede weg.

Binnen 7 uur was de 80 meter lange fietsbrug gesloopt en het puin afgevoerd. De in 1969 gebouwde fietsbrug bleek sterker dan verwacht. Na het verwijderen van het middenstuk bleef het viaduct namelijk netjes overeind staan, in plaats van dat het viaduct gecontroleerd naar beneden viel. Hierdoor kon vanuit het midden het viaduct worden afgebroken.

 

 

Fietsbrug verbindende factor

De fietsbrug verbindt 2 natuurgebieden: het Hilversumse Wasmeer en de Hoorneboegse Heide. Hierdoor heeft het bouwwerk een belangrijke recreatieve functie. Wandelaars en fietsers gebruiken de fietsbrug intensief. Op de plek van de oude fietsbrug komt daarom een nieuwe brug terug. Deze is rond maart 2018 klaar. Tot die tijd is er een omleidingsroute via de onderdoorgang Vuurse Dreef in Hollandsche Rading. Voor fietsers betekent de tijdelijke route ongeveer 5 minuten extra reistijd. Om de overlast voor fietsers en wandelaars zoveel mogelijk te beperken, vervangt 3Angle de fietsbrug buiten het recreatieve seizoen.

 

Waarom past 3Angle het ecoduct Zwaluwenberg niet aan?

De naastgelegen Natuurbrug Zwaluwenberg, vervangt 3Angle niet. Bij de bouw van het ecoduct is rekening gehouden met de verbreding van de A27/A1 van 2x2 naar 2x3 rijstroken. Omdat de vorm van het ecoduct vierkant is, kan in de nieuwe situatie al het verkeer – ook een vrachtwagen op de vluchtstrook – eronder doorrijden. Dit lukt bij de fietsbrug niet door de gebogen vorm, ondanks dat de steunpunten van de fietsbrug verder van de A27 vandaan staan dan de steunpunten van het ecoduct.

 

Overige werkzaamheden

Bijna 300 wegwerkers hebben met hun machines de hele nacht hard doorgewerkt om de sloop en andere noodzakelijke werkzaamheden voor elkaar te krijgen. Hiermee is de afsluiting zoveel mogelijk benut en is extra hinder voor de weggebruikers en omwonenden beperkt gebleven. Zo werd er een zogeheten portaal (drager met matrixborden) van 67 meter lang over de volledige breedte van de nieuwe A27 bij Hilversum geplaatst en zijn oude portalen verwijderd. Het 67 meter lange verkeersportaal maakt het voor boommarters mogelijk om via een goot de nieuwe A27 bovenlangs veilig te passeren. Ook zijn veel onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd en zijn nieuwe faseringen aangebracht.

 

0  reacties