Bijna klaar: aansluiting Bunschoten-Spakenburg

Jorinke Vos 01-03-2018 0 reacties

De aansluiting Bunschoten-Spakenburg is bijna klaar. Voor de verbreding van de A1 is het bestaande viaduct Zeldert aan beide kanten verbreed en zijn de op- en afritten een stuk opgeschoven. We spraken Bart Hoevenaars, hoofduitvoerder bij aannemerscombinatie 3Angle over de werkzaamheden.

Viaduct verbreed
'Om de A1 te kunnen verbreden, hebben we het viaduct Zeldert bij aansluiting Bunschoten-Spakenburg breder gemaakt', vertelt Hoevenaars. 'We hebben hiervoor zo’n 64 speciaal op maat gemaakte prefab liggers geplaatst. Deze liggers vormen het nieuwe dek. Binnenkort koppelen we het oude en nieuwe wegdek aan elkaar door het oude wegdek iets op te tillen, ook wel vijzelen genoemd. Dit doen we om voldoende doorrijdhoogte te creëren. Verder volgen er de komende periode nog enkele afrondende werkzaamheden, zoals onderhoud plegen aan het bestaande beton en de voegovergangen slopen en aanbrengen van nieuwe fluistervoegen. Dat doen we in het voorjaar. Hier houden we u van op de hoogte via de hinderkalender.'

Uitdagingen tijdens het werk
Hoevenaars: 'Al het verkeer moest blijven rijden, zowel op de snelweg als op onderliggend wegennet. Hierdoor hebben we veel in de nacht gewerkt. Verder maakte Ted Deckers van de MobiBus op de carpoolplaats zich van tevoren wat zorgen over de werkzaamheden overdag vlakbij zijn bus. Maar we hebben goed contact gehad. Alles is gelukkig soepel verlopen. Een bijkomend voordeel is dat we bij de verbreding van het viaduct al rekening hebben gehouden met de geplande realisatie van knooppunt Hoevelaken.'

Wist u dat…
… er 76 ton ijzer in het viaduct Zeldert zit? Dit is qua gewicht vergelijkbaar met 65 personenauto’s.
… er 1040 m3 ton beton in het viaduct Zeldert zit? Dit zijn zo’n 90 vrachtwagens.
… er 64 nieuwe liggers zijn geplaatst?

0  reacties