Woonbootbewoner Gijs van Ginkel maakte de verbreding van de A1 van héél dichtbij mee

Jorinke Vos 22-03-2018 0 reacties

Vanaf zijn woonboot, die 16 m van het viaduct over de Eem ligt, kon Gijs van Ginkel de verbreding van de A1 op de voet volgen. En dat was best spannend.

Al 30 jaar woont Van Ginkel op het water, samen met zijn vriendin en 2 honden. Eerst in het midden van het rijtje woonboten aan de Eemweg in Baarn. Nu vlak naast het viaduct in een zogeheten vrijstaande woonboot. ‘We hebben een eigen tuin, een garage en er zit zeker 50 m tussen mij en mijn buurman. In een woonboot voel ik me vrij. Ik ben één met de natuur. Bij het opstaan, zie ik de eenden en zwanen langs zwemmen. En als je dat wil, kun je zelfs vanuit je raam vissen. Wat wel onhandig is aan deze plek, is dat het houden van katten niet zo verstandig is. Onze kat klom namelijk het viaduct op richting de snelweg. Er is gelukkig niets gebeurd, maar voor de zekerheid hebben we nu in plaats van een kat 2 kleine terriërs. Die halen niet zulke stunts uit.’

 

Veiligheid

Toen Gijs van Ginkel in 2011 hoorde over de verbreding van de A1, schrok hij even.

Moest hij zijn woonboot verplaatsen? Gelukkig bleek na intensief contact met Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie 3Angle dat de woonboot kon blijven liggen. Zelfs na de constatering dat het viaduct 7,5 m verder zijn kant op zou komen. ‘Een paar jaar voordat het plan voor de verbreding op tafel lag, kwam Rijkswaterstaat al met ons praten. Eerst was het even onzeker of wij ook tijdens de werkzaamheden op onze plek mochten blijven liggen. In verband met de veiligheid. Maar toen 3Angle de aanbesteding had gewonnen, kwamen medewerkers van de aannemer kijken en besloten ze dat dit prima kon. Dat was een grote opluchting.’

 

Grote machine naast de voordeur

Bij de aanvang van de werkzaamheden werden alle bomen langs de Eemweg gekapt en werden er hekken geplaatst om het werkterrein af te sluiten. ‘In het begin was dat een gek gezicht. Overal hekken, grote machines en boven op het viaduct mensen in oranje hesjes en witte helmen. Soms was het spannend. Bijvoorbeeld toen ze de palen van het verbrede viaduct gingen plaatsen. Op die dag stond er een grote machine op een steiger een paar meter bij onze woonboot vandaan. Erg indrukwekkend zo’n grote machine naast je voordeur.’

 

Internetkabel stuk

De overlast tijdens de werkzaamheden viel mee, aldus Van Ginkel. ‘Overdag waren mijn vriendin en ik op ons werk, dus dan krijg je niet veel mee. Tijdens de graafwerkzaamheden hadden ze wel een keer onze internetkabel kapot getrokken. Toen stonden ze snel voor de deur met excuses. De dag erna was het gemaakt. Prima dus! ’s Nachts was er wel af en toe kabaal. Om de situatie leefbaar te houden, bood 3Angle hotelovernachtingen aan. Helaas konden we de honden niet meenemen in een hotel, dus we zijn gewoon op de boot gebleven. Maar het is attent dat 3Angle zoiets aanbiedt.’

 

Wennen aan de stilte

En hoe zit het met het geluid van de snelweg zelf? Van Ginkel: ‘De geluidoverlast valt reuze mee. En na zoveel jaar wen je er ook aan. Als er straks een geluidscherm komt en dubbellaags zoab, wordt het geluid sowieso minder. Dan moet ik straks wennen aan de stilte!’

 

Files tot 10 uur ’s avonds

Met een grote grijns kijkt de 61-jarige woonbootbewoner terug op de werkzaamheden. Hij is blij dat de A1 wordt aangepakt. ‘Voor mijn werk als chauffeur moet ik elke dag over het viaduct richting Amersfoort. Mijn vriendin werkt in Amsterdam. Allebei staan we dus vaak in de file, zowel op de A1 als A27. Vanuit onze woonkamer konden we altijd zien wanneer het druk was. Dan stonden er om 22.00 uur nog rijen auto’s te ronken op het viaduct. Nu rijdt het verkeer vlotter door. En dan komt er straks nog een rijstrook bij. Het wordt dus alleen maar beter.’

0  reacties